Selecteer een pagina

Het nieuwe orderscherm 

Sneller aan te passen aan de wensen van de gebruikers

Betere gebruikerservaring

Nieuwe architectuur op de achtergrond

Veelgestelde vragen:

Hieronder vind je de meest gestelde vragen. Staat jouw vraag er niet bij? Neem dan contact op met onze afdeling support. 

Waarom hebben jullie het afroepenscherm nu onder handen genomen?

Al onze schermen worden met enige frequentie opnieuw opgebouwd. Op deze manier profiteert de gebruiker van de laatste technologieën en kunnen wij de software zo gebruiksvriendelijk mogelijk opbouwen. Het afroepenscherm stond al een tijdje op de planning om vernieuwd te worden en er is al ruim een jaar aan gewerkt om dit nu mogelijk te maken. Momenteel lopen wij vast op de flexibiliteit van het huidige scherm. Daarom is besloten dit scherm nu aan te pakken.

Jullie hebben toch alles al uitgebreid getest? Waarom krijgen wij nu twee aparte schermen en niet gewoon meteen het nieuwe scherm zoals jullie dat doen met andere schermen?

Het afroepenscherm zien wij als het belangrijkste scherm binnen onze software. Hier komt alles bij elkaar maar vanuit dit scherm kan de gebruiker ook weer allerlei kanten op (zie het als de rotonde bij de Arc de Triomphe te Parijs). Intussen werken wij zowel met geautomatiseerd testen, als handmatig testen. Toch is het onmogelijk om alle functionaliteiten tot in detail na te lopen. En soms gebeurt het dat ook wij wel eens het meest logische over het hoofd zien. Daarom zijn wij met deze update extra voorzichtig en vragen wij ook de gebruiker, zeker in het begin, kritisch te kijken naar de output van het systeem.

Bepaalde velden die ik voorheen wel had zie ik in het nieuwe afroepenscherm niet meer terug!

Dat is vervelend! Meld dit gelijk bij ons, zodat wij kunnen kijken waar dit aan ligt en wij de gelegenheid hebben dit te herstellen. In de tussentijd kan het oude afroepenscherm gebruikt worden om ervoor te zorgen dat je niet vastloopt.

In het huidige afroepenscherm kunnen er geen twee gebruikers tegelijk in dezelfde afroep werken. Hoe gaat dat als zo meteen één gebruiker in het nieuwe en één gebruiker in het oude afroepenscherm in dezelfde afroep aan het werk is?

Hier hebben wij uiteraard bij stil gestaan. De beveiliging blijft gelijk! Er kunnen geen twee gebruikers tegelijk aan één afroep werken, ongeacht de versie van het afroepenscherm waarin de gebruikers aan het werk zijn.

Om te navigeren door Qbil Trade maak ik veel gebruik van de doorklikmogelijkheden vanuit de diverse schermen. Bijvoorbeeld door vanuit een contract door te klikken naar een bepaalde afroep. Word ik voortaan naar de nieuwe of oude versie doorgeleid?

Voorlopig kom je nu nog uit in het oude afroepenscherm. Tijdens Fase 2 zullen wij deze interne links gaan omzetten. Uiteraard wachten wij daarmee totdat alle eventuele kinderziektes uit het nieuwe afroepenscherm verdwenen zijn.

In het nieuwe afroepenscherm zie ik andere informatie dan in het oude afroepenscherm!

Dit kan in principe niet voorkomen. Beide schermen maken gebruik van exact dezelfde database. Er is dus geen onderscheid tussen de beide schermen in de data die getoond wordt. Mocht dit toch voorkomen, breng ons dan zo snel mogelijk op de hoogte!

Documenten die ik aanmaak via het nieuwe afroepenscherm zien er anders uit dan in het oude afroepenscherm!

Aan de lay-out van documenten en de opbouw hiervan is niet gesleuteld. Dit is gelijk gebleven aan de oude situatie. Toch zou het voor kunnen komen dat er in de vertaling tussen scherm en document een foutje is geslopen. Meld ons dit gelijk, zodat wij dit op kunnen lossen. In de tussentijd kan het oude afroepenscherm gebruikt worden om ervoor te zorgen dat je niet vastloopt.

Het nieuwe orderscherm

De afgelopen maanden zijn wij heel druk geweest met het volledig opnieuw opbouwen van ons afroepenscherm. En wij kunnen nu eindelijk zeggen dat het scherm gereed is om het aan jou, als gebruiker, te tonen!

Voor een dagelijkse Qbil-Trade gebruiker zullen de verschillen in eerste instantie misschien niet zo heel groot lijken maar aan de achterkant is er enorm veel veranderd! Zo kunnen wij in de toekomst dit scherm beter afstemmen op de wensen van onze gebruikers maar ook wordt het zo makkelijker om dit scherm verder te optimaliseren en de gebruikservaring nog beter te maken!

Het afroepenscherm noemen wij ook wel het ‘hart’ van onze software. Wij hebben het nieuwe scherm dan ook zeer intensief en zorgvuldig getest. Wij willen de overgang gefaseerd laten plaatsvinden zodat jullie, onze klanten, zo min mogelijk hinder ondervinden van deze overgang.

Hoe gaat de overgang naar het nieuwe orderscherm eruitzien?

Fase 1: Testomgeving

Periode: vanaf heden

Het nieuwe scherm wordt geïnstalleerd op jullie testomgeving (bedrijfsnaam.test.qbiltrade.com, voorheen de acceptatie-omgeving). Net als voorheen kan er op deze omgeving vrij getest worden en kan hier het nieuwe èn het oude afroepenscherm met elkaar worden vergeleken.

Fase 2: Productieomgeving 

Periode: vanaf 25 oktober

Twee weken na de installatie op de testomgeving zal het nieuwe afroepenscherm ook op de productieomgeving worden geïnstalleerd. Daarbij blijft het oude afroepenscherm ook nog steeds beschikbaar. Beide schermen maken gebruik van dezelfde database.

Het kan echter voorkomen dat er bepaalde zaken niet werken of niet getoond worden op het nieuwe afroepenscherm, maar wel op het oude afroepenscherm. Wij horen dit dan graag zodat wij dit snel kunnen oplossen!

Fase 3: Uitfaseren 

Periode: vanaf januari 2022

Het oude afroepenscherm wordt uitgezet en het nieuwe afroepenscherm wordt volledig in gebruik genomen. Tijdens deze laatste fase zullen wij voorzichtig te werk gaan. Zodra wij merken dat gebruikers meer en meer de nieuwe versie gebruiken en wij het idee hebben dat het nieuwe afroepscherm volledig voldoet en de vuurproef heeft doorstaan, wordt het oude afroepenscherm uitgefaseerd.

Wij beginnen vanaf 2 januari met het uitfaseren van het oude orderscherm. Wij doen dit per klant. En per klant zullen de betreffende key-users hierover een email van ons ontvangen.

Silo’s & Logistieke indeling

 

Gebruikers die werken met silo’s en/of logistieke indeling kunnen vanaf nu (8 december 2021) het nieuwe orderscherm gaan gebruiken. Mochten er onverhoopt bepaalde zaken niet werken of niet getoond worden op het nieuwe orderscherm, laat het ons weten zodat wij dit snel kunnen oplossen!

Vanzelfsprekend krijgen onze klanten die werken met silo’s / logistieke indeling meer tijd om te wennen en te testen en zijn zij als laatste aan de beurt met betrekking tot de uitfasering van het oude orderscherm.

 

 

 

 

Accelerate Your Trade

ERP software voor de handel in grondstoffen, ingredienten en additieven

Meer weten? 

Wij zitten klaar om al je vragen te beantwoorden!

Qbil Software 
+31 (0) 318 50 20 26